Veel werknemers werken tegenwoordig tijdelijk thuis, maar er zijn ook veel mensen die thuiswerken als een permanente vorm zien. Thuis je kantoor professioneel inrichten is interessant voor werknemers die veel en langdurig thuiswerken. Ook als eigenaar van een bedrijf met een kantoor aan huis biedt dit artikel je nuttige informatie voor je regelmatig overleggen met (potentiële) klanten.
In dit artikel kun je lezen hoe je ervoor zorgt dat je professioneel overkomt tijdens een online vergadering. Je kunt hier ook lezen wat de mogelijkheden zijn om geluidsoverlast tegen te gaan en hoe je bedrijfsinformatie vertrouwelijk houdt.
De voor- en nadelen van thuiswerken
We kennen de voordelen van thuiswerken:
Geen reistijd
Collega’s storen niet ongewenst;
Pauzes met je partner/gezin.
Er zijn echter ook een aantal nadelen om thuis te werken:
Collega’s minder bereikbaar;
Snel de neiging om meer te werken;
Sterke discipline nodig om door te blijven werken;
Eenzaamheid;
Veel afleiding door gezinsleden;
Gebrek aan sociale gesprekken met medewerkers;
Minder professionele uitstraling van de omgeving tijdens beeldvergaderingen.
Is je huis geschikt?
Om thuis professioneel te werken, heb je een ruimte nodig die redelijk geïsoleerd is tegen geluiden van bijvoorbeeld spelende kinderen of de muziek van je buren. Ook is het raadzaam om de online gesprekken met collega’s binnen de muren te houden. Zo voorkom je dat je onbedoeld vertrouwelijke bedrijfsinformatie deelt met ‘externen’.
Vertrouwelijkheid en rust bij het kantoor thuis inrichten
Voor je kantoor aan huis kies je de ruimte waar je ongestoord kunt werken. Heb je geen ruimte die voldoende geïsoleerd is tegen geluidsoverlast, denk dan aan het plaatsen van een spanplafond geluidsabsorberende wandpanelen. Dit zijn akoestieke panelen die weerkaatsing van het geluid tegengaan. Met een dergelijke oplossing creëer je een rustige, professionele werksfeer, waarin je je kunt concentreren op je werk en waarin je je online gesprekken vertrouwelijk houdt. Deze oplossing is ook uitermate geschikt als je regelmatig een vergadering in je kantoor aan huis hebt of (potentiële) klanten uitnodigt.
Lees verder in onze gids “Plafond isoleren tegen geluid” voor meer mogelijkheden.
Je kantoor thuis inrichten met akoestische scheidingswanden
Een online gesprek met je collega’s of een (potentiële) klant waarbij je camerabeelden deelt, hoort ook professioneel te zijn. Het komt niet goed over als je gesprekspartner(s) een rommelige achtergrond zien van bijvoorbeeld je slaapkamer of je keuken met een vol aanrecht.
Een akoestische scheidingswand is hiervoor een oplossing. Deze kun je overal plaatsen, ze zijn in allerlei kleuren te krijgen en ze houden geluiden tegen. Met een geluidsabsorberende scheidingswand heb je dus veel nadelen van het thuiswerken in één keer opgelost.
Voor nog betere akoestiek kun je ook kiezen voor akoestisch meubilair in je thuiskantoor.
De juiste verlichting op je thuiswerkplek
Het is niet goed voor je om met een klein bureaulampje uren achter je beeldscherm te werken. Goed licht is belangrijk. Net als de inval van daglicht. Zorg ervoor dat je werkplek zo opgesteld is dat het daglicht niet op je beeldscherm valt of dat de zon recht in je ogen schijnt.
Het beste is om je bureau met beeldscherm dwars plaatsen ten opzichte van het raam. In de zomer is het gebruik van zonwering aan te raden. Mocht je bezig zijn met een verbouwing aan je huis, kun je er ook gelijk voor kiezen om een klimaatplafond te plaatsen met geïntegreerde LED-verlichting. Lees er alles over in ons artikel over kantoorverlichting.
Goede luchtkwaliteit
De luchtkwaliteit in je huis is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. De lucht wordt beïnvloed door koken, de centrale verwarming of de houtkachel, en de mate van vochtisolatie- en afvoer in je huis. Schimmel door vocht, CO2 en stikstofdioxide hebben een nadelig effect op je gezondheid en je concentratievermogen. Lees alles over de mogelijkheden in ons artikel over klimaat- en luchtbehandelingssystemen.