Een kantoortuin is achterhaald en niet goed voor de productiviteit van je medewerkers. Heb jij een grote open ruimte, maar weet je niet goed wat je ermee moet doen? Lees dan snel verder.
We geven in dit artikel informatie over kantoortuinen en hoe je deze omtovert in een effectieve werkruimte waar je medewerkers met plezier kunnen werken.
Wat is een kantoortuin?
Een kantoortuin is een grote, open kantoorruimte waarin meerdere werkplekken staan. De werkplekken worden niet afgeschermd door muren, schermen of scheidingswanden.
De kantoortuin werd in 1950 ingevoerd in Duitsland. Vanaf 1970 verspreidde de trend zich over de rest van West-Europa.
In een echte kantoortuin werken meestal meer dan twaalf personen. Het idee achter deze werkwijze is dat de communicatie makkelijker verloopt en laagdrempeliger is, omdat er geen scheidingswanden zijn. De productiviteit van medewerkers zou daardoor verbeterd worden. Uit onderzoek komt echter regelmatig naar voren dat deze gedachte niet klopt.
De voordelen van een kantoortuin
De kantoortuin werd populair door een aantal voordelen. Zo is de werkruimte mooi overzichtelijk en nodigt het uit tot meer bewegen. Omdat er geen scheidingswanden zijn, verloopt de communicatie tussen medewerkers makkelijk en kan er even snel overlegd worden. Voor echte vergaderingen kan een aparte vergaderruimte ingericht worden.
Voor werkgevers biedt de kantoortuin veel flexibiliteit. Je kunt de ruimte inrichten zoals jij dat wenst en er hoeven geen vaste werkplekken gemaakt te worden. Een flexibele kantoorruimte is tegenwoordig erg handig, omdat werknemers en hun takenpakket steeds veranderen. Er is genoeg ruimte om meubilair te verschuiven en de kantoorruimte optimaal te benutten.
De nadelen van een kantoortuin
In de meeste kantoortuinen gaat er helaas van alles mis. Zo staat de klimaatinstallatie of airconditioning vaak niet goed afgesteld, waardoor er te weinig lucht door het kantoor circuleert. Op de ene plek is het dan te koud en op de andere plek te warm.
In veel kantoortuinen klagen de medewerkers over de akoestiek. Van overlegjes aan bureaus en luid telefonerende collega’s kunnen mensen onrustig worden. Medewerkers voelen zich minder comfortabel en zijn ze minder productief.
Gebrek aan daglicht is een ander probleem dat we vaak zien in de kantoortuin. Te weinig daglicht zorgt voor een lager energieniveau en heeft een negatief effect op het humeur.
De kantoortuin heeft dus vooral negatieve effecten op het welzijn van medewerkers, wat kan leiden tot een hoger ziekteverzuim.
Kantoortuin vs. activity based werken
Het idee van werken in een kantoortuin is redelijk achterhaald. Tegenwoordig staat activity based werken centraal, waarbij er speciale ruimtes worden ingericht voor verschillende activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan een stilteruimte of een aparte ruimte waar gebeld kan worden.
Activity based werken is gezonder dan een kantoortuin. Er zijn meer mogelijkheden om rustig en geconcentreerd te werken. Activiteiten die zorgen voor geluidsoverlast, worden verplaatst naar vergaderruimtes, open werkplekken en informele overlegruimtes.
Tips om een grote ruimte effectief in te richten
Heb jij een grote ruimte op kantoor die je opnieuw wilt inrichten? Een kantoortuin is niet de enige mogelijkheid om een ruimte effectief in te richten. Je kunt dat op verschillende manieren doen.
1. Creëer verschillende ruimtes
Veel medewerkers hebben behoefte aan een aparte ruimte waar ze geconcentreerd kunnen werken. Je kunt dit realiseren door aparte bureaus of hokjes te plaatsen.
Heb je daar niet genoeg ruimte voor? Denk dan eens aan scheidingswanden, desgewenst met hydrocultuur. Daarmee kan naar behoefte een eigen werkplek gemaakt worden, met of zonder planten.
2. In stilte werken
Iedereen heeft wel eens de behoefte om zich even terug te trekken. De één zoekt daarvoor graag een ontspanningsplek op, terwijl een ander liever in een stilteruimte gaat werken.
Voor maximale concentratie kun je stilteruimtes maken. Daar kunnen medewerkers alleen én zonder afleiding werken. Geluiddichte hokjes of misschien zelfs een complete stilte afdeling kunnen dan een prima oplossing zijn.
3. Ontspannen
Medewerkers zijn productiever als ze af en toe even kunnen ontspannen op het werk. Een speciale ontspanningsruimte biedt hiervoor de mogelijkheid.
Richt de ruimte op verschillende manieren in en vraag je medewerkers wat ze graag in de ruimte willen doen. Zet bijvoorbeeld een pingpongtafel neer, of een comfortabele bank en een kast vol leesboeken.
4. Licht, lucht en geluid
In grote, open ruimtes valt het niet altijd mee om de hoeveelheid licht, lucht en geluid goed te regelen. Toch heeft dit veel invloed op het welzijn van je personeel. Zorg dus dat er altijd voldoende daglicht naar binnen komt. Zet bijvoorbeeld bureaus dichter bij ramen neer en zorg dat er met name in het midden van de ruimte goede werkplekverlichting is.
Om voldoende lucht te laten circuleren, is het belangrijk dat de ventilatie en het klimaatsysteem goed zijn afgesteld. Zorg dat ramen open kunnen en dat de airconditioning op de juiste temperatuur staat ingesteld. Stimuleer werknemers om regelmatig even naar buiten te lopen voor een frisse neus.
De akoestiek is in een grote ruimte vaak een uitdaging. Door te kiezen voor vloerbedekking, worden veel geluiden al goed gedempt. Zachte materialen en akoestische wandpanelen absorberen geluid. Denk ook eens aan planten. Grootbladige planten hebben veel volume en absorberen een hoop geluid.
Kantoortuin herinrichten met Planeka
Heb je een grote kantoortuin waar je vanaf wil, maar wil je de ruimte wel maximaal benutten? Dan kan Planeka helpen om de perfecte inrichting te maken.
Weten wat dat kost? Vraag vrijblijvend een offerte aan en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.