Ruimtewerking in het kantoorontwerp

18-05-2024
Kantoorinrichting

Als een bedrijf groeit, dan kan het kantoor soms letterlijk wat te klein worden. Een krap en benauwd kantoor is voor de meeste mensen geen prettige werkomgeving. Een kantoorrenovatie of verbouwing is dan een goed moment om stil te staan bij de ruimtewerking in het kantoor.

De ruimtewerking bepaalt namelijk hoe een kantoor wordt ervaren. Daarnaast past een ruimtelijk kantoor goed bij dynamisch werken, waar medewerkers ruimte nodig hebben om te bewegen.

In het kantoorontwerp kan goed rekening gehouden worden met de ruimtewerking. Het interieur wordt zodanig ontworpen, dat er een ruimtelijk gevoel ontstaat. Dat vraagt om doordachte keuzes bij de inrichting van de werkvloer. Hoe dat tot stand komt en wat het effect is? Dat lees je hier.

Wat is ruimtewerking?

Ruimtewerking betekent het suggereren van een grotere ruimte dan deze in werkelijkheid is. De ruimte oogt dus groter, hoger en breder dan deze in werkelijkheid is. In kantoren betekent het dat de inrichting zodanig is, dat er voor medewerkers veel ruimte is om rond te lopen en zich door het gebouw te bewegen.

Ruimtelijk kantoor met brede doorgangen en licht interieur

Wat is ruimtewerking binnen kantoorontwerp?

Als er bij een kantoorontwerp goed aandacht wordt besteed aan de ruimtewerking, dan wordt er creatief omgegaan met de bestaande ruimte.

In het kantoorontwerp worden in de beschikbare ruimte zo min mogelijk meubels en accessoires ingetekend. Er wordt vaak gekozen voor een minimalistische inrichting met minder spullen, minder kleuren, minder afleiding en meer rust, voor een open ruimte met sfeer. 

Hoe pas je ruimtewerking toe op kantoren?

Bij het inrichten van een kantoor door een kantoorarchitect kan de ruimtewerking worden toegepast op basis van het kantoorontwerp. De werkwijze is gericht op het optimaal benutten van de ruimte, waarbij het kantoor nog steeds ruim oogt.

Ruimtewerking wordt o.a. gerealiseerd door licht kleurgebruik, voldoende opbergruimtes, een doordachte en logische kantoorindeling, minder raamdecoratie en andere toepassingen.

Ruimte per medewerker

Om overbodig meubilair te voorkomen, moet je eerst nagaan hoeveel medewerkers er in een ruimte kunnen werken. Als de vaste werkplek van een beeldschermwerker bestaat uit een stoel, tafel, scherm en kast, dan is 6 m² per werknemer een goede leidraad. Dit is conform de NEN 1824 norm.

Medewerkers moeten ook voldoende ruimte hebben als er gebruik wordt gemaakt van zit-sta bureaus. Dit wordt dan meegenomen in het kantoorontwerp.

Ruimtewerking kantoor

Verlichting

Verlichting speelt een belangrijke rol bij de ruimtewerking op kantoor. Als er veel daglicht naar binnen valt, dan oogt de ruimte groter. Daarbij moet ook kritisch gekeken worden naar de noodzaak van raambekleding.

Wordt er gewerkt met kunstmatige verlichting? Pas dan indirecte verlichting toe. Daarmee worden muren, plafonds en zelfs de vloer opgelicht. Hierdoor wordt een extra ruimtelijk effect gecreëerd.

Plafondlampen geven ook een ruimtelijk effect. Deze projecteren het licht naar boven, waarna het naar beneden kaatst. Het verlichte gebied wordt zo vergroot en dat oogt ruimtelijker.

Kleur

Sommige kleuren geven een ruimtelijk gevoel. Een lichte kantoorruimte oogt groter dan een donkere en daarom wordt vaak de kleur wit gebruikt op de muren. Witte muren weerkaatsen het licht, waardoor het kantoor ruimer lijkt.

Gebruik verder zo min mogelijk verschillende kleuren. Te veel verschillende kleuren maken de ruimte onnodig druk

Akoestiek

De akoestiek kan ook invloed hebben op de ruimtewerking in een kantoor. Een goede akoestiek draagt bij aan een ruimtelijker gevoel. Galm en loopgeluiden worden verminderd waardoor een comfortabele werkomgeving ontstaat.

Ruimtelijke inrichting van een kantoor

Doorgangen

Doorgangen tussen bureaus en kasten moeten breed genoeg zijn, zodat de ruimte groter en ruimtelijker oogt. In de NEN 1824 norm is bepaald dat 90 cm tussen bureaus voldoende ruimte geeft aan medewerkers. Tussen kasten mag de ruimte zelfs 150 cm zijn. Brede doorgangen geven een ruimtelijk effect.

Dynamische kantoorinrichting

De dynamische kantoorinrichting wordt steeds vaker toegepast. Het is steeds belangrijker dat medewerkers meer in beweging zijn tijdens een dag op kantoor. Als er gewerkt wordt met open kantoorruimtes en ruimtes met verschillende functies, dan bewegen medewerkers vaker.

In het ruimtelijk ontwerp wordt goed rekening gehouden met bewegingen op de werkvloer. Dat betekent het gebruik van brede doorgangen, veel bewegingsruimte per werkplek, voldoende ruimte voor zit-sta bureaus, ergonomische zitballen en soms zelfs loopbanden etc.

Dynamisch werken

Kantoor inrichten met Planeka

Voelt jouw kantoor benauwd aan en wil je meer ruimtewerking op kantoor? Laat dan je kantoor opnieuw inrichten door Planeka. Wij kunnen in het kantoorontwerp extra rekening houden met de ruimtewerking en het interieur daarop afstemmen.

Een minimalistische kantoorinrichting hoort zeker tot de mogelijkheden. Meer ruimtewerking op kantoor? Vraag nu geheel vrijblijvend een offerte aan.